dinsdag 28 juni 2011

Verdelen

Sinds de laatste expiratie (20-6) ben ik weer actief, in een ander bericht meer over de achtergronden daarvan. Target is een rendement van 30% per jaar met een spreiding van een factor 2, dus van 15% tot 60%. Voor degenen die denken dat dit onhaalbaar is, Buffett maakte 30 jaar lang gemiddeld 27% per jaar en Shannon, inderdaad, van de informatietheorie, zelfs 25 jaar lang 28%. En zo lang hoeft het niet eens voor mij J.

Op enig moment dacht ik: stel dat een vriend, die weinig met beleggen heeft, toch van de beurs wil mee profiteren en zegt: wil jij voor mij doen wat je ook voor jezelf doet? Dat zou ik wel degelijk willen, hoewel ik het scheef zou vinden als hij wel aan mij, maar ik niet aan hem zou (willen) verdienen.
De vraag rees dus bij mij: hoe zou je de combinatie van rendement èn het bijbehorende risico kunnen verdelen?
Ik bedacht de volgende varianten, in volgorde van mijn voorkeur. (Alle rendementen zijn op jaarbasis.)

  1. De vriend krijgt, als heeft hij een spaarrekening, een vast percentage. Omdat hij míj minder zal vertrouwen dan de bank zal hij dus ook een hogere rente willen ontvangen. Bijvoorbeeld 6% voor 10k, 8% voor 20k en zo voort tot 12% voor 40k. Dat zou het maximum percentage zijn, wat ik zou willen garanderen. Bijvangst: het loont als meerdere mensen samen één bedrag opbrengen en ik heb maar één aanspreekpunt.
  2. De vriend krijgt 4% plus ¼ van het rendement bóven de 4%. Dus bij een rendement van 12%, krijgt hij 4+¼(12-4) = 6%, net zo veel als ik, die de rest krijg van het rendement. Is het rendement minder dan 4% dan kost me dat geld, is het bijvoorbeeld 44%, dan krijgt hij 14% en ik 30%.
  3. We delen het rendement fifty-fifty, ook een negatieve opbrengst. 
Je zou ook nog andere benchmarks kunnen bedenken, bijvoorbeeld een index, als de AEX, of een (beleggings)fonds. Omdat mijn resultaten vrijwel niet gerelateerd zijn aan de hoogte van een index is dat voor mij alleen lucratief als de beurs naar beneden gaat en voor hem als de beurs omhoog gaat. Stel hij krijgt het resultaat van de index plus de helft van het verschil met mijn rendement. Als de beurs dan 10% daalt en ik maak 20%, krijgt hij 5% en ik 15%. Als de beurs 10% stijgt is het precies andersom.

Overigens bedacht ik dat we er ieder op elk moment mee moeten kunnen stoppen. Daar mogen wat weken over heen gaan, maar uiterlijk binnen een maand moet een en ander ontvlecht kunnen worden. De rendementen moeten dan omgerekend worden naar de betreffende deel van het jaar, maar dat kan het probleem niet zijn.
Nu alleen nog een goed trackrecord neerzetten, zodat de geïnteresseerden vanzelf komen.